Pozycjonowanie dla prawników – etyka zawodowa

pozycjonowanie-dla-prawników, pozycjonowanie kancelarii
Czym jest pozycjonowanie kancelarii? Czy pozycjonowanie dla prawników jest dozwolone? Jaki związek ma pozycjonowanie z Google Ads?

Artykuł zawiera praktycznie informacje i wskazówki, które mogą pomóc przy pozycjonowaniu kancelarii, czy pojedynczego adwokata, radcy prawnego.

Większość potencjalnych klientów korzysta z mediów społecznościowych, część przegląda strony internetowe w poszukiwaniu specjalisty, który pomoże im rozwiązać ich problem. Ostatecznie część użytkowników szuka rozwiązania, jak ów problem prawny rozwiązać lub zobaczyć jakie są możliwości prawne. Zatem czy adwokat i radca prawny może wykorzystać ten potencjał i skorzystać z pozycjonowania dla prawników?

Wstęp
1. Podstawy pozycjonowania kancelarii
2. Podstawowe działania SEO vs. zasady etyki
3. Wybór fraz przy pozycjonowaniu dla prawników
4. Tworzenie merytorycznych treści
5. Właściwie zoptymalizowana techniczna część strony internetowej kancelarii

1. Podstawy pozycjonowania kancelarii

Pozycjonowanie, inaczej SEO (ang. Search Engine Optimization), to działania, które mają na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek, przede wszystkim Google, która jest de facto monopolistą na polskim rynku.

Pozycjonowanie dla prawników wymaga wykorzystania standardowych reguł postępowania, jak w przypadku innych branż, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z zasad etyki zawodowej.

pozycjonowanie-dla-prawników, pozycjonowanie kancelarii

Podstawowymi mechanizmami SEO są:

  • analiza fraz – czyli badanie relewantnych fraz charakteryzujących działalność kancelarii
  • content – czyli publikowanie treści w Internecie
  • linkowanie – czyli budowa sieci linków prowadzących do naszej witryny z innych stron internetowych

Zakładanym efektem wszystkich powyższych mechanizmów jest organiczne podnoszenie pozycji strony, względnie konkretnego URL, w wynikach wyszukiwania Google.

2. Podstawowe działania SEO vs. zasady etyki

Aby móc odpowiedzieć na to podstawowe pytanie, tj. czy pozycjonowanie kancelarii jest zgodne z etyką zawodową, należy w pierwszej kolejności prześledzić konkretne działania, które składają się na ten proces.

Wspomnieliśmy już o 3 głównych mechanizmach:

  • frazy
  • content
  • linkowanie

Do każdej z tych kategorii przyporządkować można konkretne działania.

W ramach wyszukiwania fraz, warto prześledzić, te które są najczęściej wykorzystywane w wyszukiwaniach internautów i znaleźć dla siebie tą, która nam odpowiada. Można robić to na piechotę sprawdzając dane publikowane przez Google lub wykorzystać jakieś gotowe rozwiązanie analityczne dostępne w Internecie.

W ramach tworzenia contentu wyróżnić możemy:

  • odpowiednie ustrukturyzowanie oferty dostępnej na stronie kancelarii,
  • publikowanie treści merytorycznych na własnej stronie, blogu,
  • publikowanie treści w innych serwisach, branżowych,
  • wypowiedzi dla lokalnych, branżowych mediów,
  • stworzenie profilu Google Business i jego optymalizacja,
  • stworzenie profilów mediów społecznościowych – Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram,
  • publikowanie danych teleadresowych w katalogach i bazach firm,
  • aktywny udział w dyskusjach na branżowych forach,
  • publikowanie ogłoszeń w serwisach ogłoszeniowych,
  • komentowanie merytorycznych artykułów innych autorów.

Co do linkowania, to wszystkie wyżej wymienione treści powinny być podlinkowane do naszej strony głównej lub konkretnego URL znajdującego się pod naszą domeną.

Znajomość algorytmu Google Search jest oczywiście tajemnicą, ale dane publikowane w Internecie wskazują, że stosunek znaczenia treści do linkowania wynosi 60/40. Zatem tworzenie contentu jest równie istotne jak jego dystrybucja. Powyższa zasada dot. w szczególności pozycjonowania dla prawników, bowiem treści dot. zagadnień prawnych są bardzo skonkretyzowane i szczegółowe. Tym większy nacisk należy położyć na ich kolportaż.

pozycjonowanie-dla-prawników, pozycjonowanie kancelarii

Zatem jaka jest odpowiedź na nasze główne pytanie? Co z etyką zawodową?

Otóż odpowiedź, co prawników nie zaskoczy, jest złożona. Zgodnie z kodeksami etyki adwokatów i radców prawnych, odpowiednio – jakakolwiek reklama jest zakazana – lub – ograniczona tylko do enumeratywnie wyliczonych działań.

Dodatkowo, żaden z kodeksów etyki nie wspomina, choćby słowem o pozycjonowaniu. Zatem, czy samo pozycjonowanie kancelarii jest formą zakazanej reklamy?

Otóż nie. Póki co, na liście → brak jest działań, które naruszałyby zasady etyki.

Gdyż wszystkie mieszczą się w graniach «informowania o działalności» lub polegają na dzieleniu się wiedzą merytoryczną z użytkownikami Internetu, która nie jest zakazana.

Istotną różnicą dla branży prawnej jest, to że treści publikowane przez radcę prawnego, adwokata, nie mogą naruszać zasad dot. obowiązku zachowania umiaru, zachowania tajemnicy zawodowej i zakazu kwantyfikowania cech swojego biznesu. Stwierdzenia typu “najlepszy adwokat”, “dla ciebie wygramy każdą sprawę” są całkowicie niedozwolone i mogą spotkać się z odpowiedzialnością dyscyplinarną.

Jednakże konkludując kwestię pozycjonowania kancelarii adwokackich i radcowskich, należy stwierdzić, że pozycjonowanie dla prawników, jest jak najbardziej dozwolone.

Ostatnio mogłeś/aś przeczytać, że Sąd Najwyższy stwierdził w swoim orzeczeniu (Sygnatura akt II DSI 9/18, postanowienie z 8 stycznia 2019 r.), że korzystanie z platformy Google AdWords jest naruszeniem zakazu reklamy.

Na potrzeby niniejszego artykuły chcielibyśmy podkreślić, iż pozycjonowanie dla prawników (SEO – ang. search engine optimalization) jest odrębnym tematem od reklamy w wyszukiwarkach (PPC – ang. pay-per-click). Wyniki wyszukiwania w ramach SEO mają formę organiczną, tzn. nasza praca i wysiłek włożony w ww. działania tworzy wartość dodaną. W przypadku PPC, jak sama nazwa wskazuje, istotny jest element finansowy.

Wracając jednak do naszego tematu.

3. Wybór fraz przy pozycjonowaniu dla prawników

Po pierwsze, lepiej poświęcić czas, pracę i kreatywność na pozycjonowanie kancelarii przy użyciu 2-3 kluczowych fraz, niż pobieżne działania na kilkunastu frazach jednocześnie.

Po drugie, wybrać należy frazy, które (a) wymagają akceptowalną ilość czasu i środków na podjęcie próby ich dominacji, (b) które są relewantne dla naszego biznesu. Bowiem nie ma sensu “rzucać się” na frazę «adwokat warszawa», bowiem szanse na spektakularny sukcesu są niskie. Zatem wybierzmy bardziej realny cel. Z drugiej strony inwestowanie we frazę, która nie przyniesie leadów, bo ma niewiele wspólnego z naszą działalnością, będzie tylko sztuką dla sztuki.

Po trzecie, warto poświęcić dużą ilość czasu na tę część procesu. Im więcej poświęcimy czasu na analizę, tym lepsze wyciągniemy wnioski z zebranych danych i tym lepszy osiągniemy finalny skutek.

4. Tworzenie merytorycznych treści

Zatem ustaliliśmy, że 60% sukcesu są wartościowe i ciekawe treści. Niestety częstym zjawiskiem jest początkowa niechęć do podjęcia jakiegokolwiek tematu, który moglibyśmy zgłębić dla naszych przyszłych czytelników. Choć jest to temat, który nas interesuje, to wydaje nam się, że już wszystko na ten tematu napisano co więc ja mógłbym dodać nowego. Nic bardziej mylnego.

Po pierwsze, od samej merytorycznej informacji, ważniejszy jest sposób jej podania i prezentacji. Po drugie, przystępny, dobrze napisany i łatwo przyswajalny tekst jest tym, co tworzy lead. Tekst bardzo merytoryczny, ale napisany trudnym językiem, nie spowoduje palpitacji przedsionków u naszego potencjalnego klienta.

pozycjonowanie-dla-prawników, pozycjonowanie kancelarii

Ostatecznie, po trzecie, teksty powinny odnosić się raczej do konkretnych tematów, które wiążą się ze specyficznymi problemami naszych przyszłych klientów, a nie do opisu czym zajmuje się nasza kancelaria.

Klient szuka specjalisty, który posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Teksty, artykuły, wpisy i komentarze są sposobem na uwiarygodnienie siebie i kancelarii.

Podsumowując:

  • konkretne zagadnienia
  • przystępna forma

5. Właściwie zoptymalizowana część techniczna strony internetowej kancelarii

Tutaj zaczniemy przechodzić do bardziej technicznych aspektów procesu pozycjonowania dla prawników.

Po pierwsze, strona internetowa kancelarii powinna mieć przejrzystą strukturę. Po drugie, powinna być responsywna (dostosowywać się do urządzeń mobilnych). Dalej, po trzecie, architektura strony powinna pozwalać na łatwe i intuicyjne nawigowanie po niej. Już bardziej szczegółowo, po czwarte, należy w sposób prawidłowy skonfigurować i zoptymalizować meta-dane, atrybuty alt obrazów, wspomóc indeksację strony przy użyciu plików xml – map stron i wpisów, podnieść wydajność strony, skrócić czas reakcji serwera (TTFB), wyeliminować zasoby blokujące renderowanie strony, itd.

Tutaj nieocenioną pomocą będzie profesjonalista, który zapewni, że strona internetowa kancelarii będzie spełniać wymogi dobrego SEO, a samo pozycjonowanie kancelarii będzie łatwiejsze.

pozycjonowanie-dla-prawników, pozycjonowanie kancelarii

Więcej informacji na temat jak powinna być zbudowane strona dla prawnika: Strony dla prawników – 6 elementów, które muszą posiadać →

Jeżeli chcesz dowiedzieć się od czego rozpocząć budowę strony internetowej kancelarii: Strona internetowa kancelarii – od czego zacząć →

LEGALVENUE jest pierwszą w Polsce, profesjonalną agencją kreatywną dla prawników.

Sprawdź nasze ceny i ofertę – strona www już od 79 zł/mies. →