Logotyp kancelarii – Logo dla prawnika

logotyp-kancelarii
Marka każdej kancelarii potrzebuje znaku, który ją wyróżni. Takim znakiem jest logotyp. Logo to element marki, to materializacja zbioru wszystkich cech charakteryzujących kancelarię/prawnika.
Te cechy to np. rodzaj świadczonych usług, rodzaj prowadzonych spraw, poziom profesjonalizmu, otwartość, itd., ale również jakość usług i ich cena. Dowiedz się zatem co powinien posiadać dobrze zaprojektowany logotyp kancelarii.

Logotyp kancelarii to z reguły prosty symbol, więc jego stworzenie wydaje się łatwe. Nic bardziej mylnego.

Prostota i zwięzłość formy powoduje, że praca nad logotypem jest bardzo wymagająca. Zatem jak sprowadzić najważniejsze cechy danego biznesu do wspólnego mianownika i nadać im graficzną reprezentację?

Otóż istnieją całe tomy podręczników na ten temat, jednakże nie każdy ma czas na ich czytanie. Dlatego postaramy się w prosty i przystępny sposób przełożyć te prawidła na szczególny rynek, jakim jest rynek usług prawnych.

Wstęp
1. Zadania logotypu kancelarii
2. Ważny jest odbiorca
3. Najważniejsze cechy logotypu
4. Geometria i matematyka logo
5. Dobór czcionki
6. Media ekspozycji – strona internetowa kancelarii

1. Zadania logotypu kancelarii

Logotyp kancelarii to przede wszystkim narzędzie. Narzędzie, które ma za zadanie przekazać odbiorcy wszystkie istotne cechy charakteryzujące nasz prawniczy biznes.

Czyli, tak jak już wspomniano np. rodzaj świadczonych usług, rodzaj prowadzonych spraw, poziom profesjonalizmu, otwartość oraz pozostałe cechy, które zostały zidentyfikowane jako najważniejsze dla kancelarii/prawnika.

Co więcej, logotyp musi pozostać w pamięci klienta, tak aby go kojarzył z osobą prawnika, adwokata, radcy prawnego. Nie chodzi o to, aby klient mógł przywołać jego obraz już po jednym spojrzeniu na niego, lecz aby pozostawił pewne skojarzenie, odcisk, który może zostać łatwiej przywołany w chwili zaistnienia takiej potrzeby.

logotyp-kancelarii

Sygnet logotypu to skrót myślowy, swojego rodzaju krótka historia (ang. storytelling), którą logotyp opowiada. Przygotowanie tej historii to klucz do rozpoczęcia prac.

Wiedza i doświadczenie designera jest swojego rodzaju soczewką i filtrem, które potrafią wyłapać i wzmocnić najważniejsze elementy tej historii.

Należy zatem po pierwsze odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jakie skojarzenie logotyp kancelarii ma wywołać?
  • Jaka jest najważniejsza cecha, którą klient powinien zapamiętać?
  • Jakie wrażenie logotyp kancelarii ma wywrzeć na kliencie?

Istotną wskazówką jest to, że logotyp nie musi odnosić się do zakresu działalności firmy w sposób bezpośredni, czy dosłowny. Dla przykładu logo BMW nie ma w sobie samochodu, a logotyp GPW – wizerunku papieru wartościowego. Oba projekty jednak wyróżniają się i dobrze wpisują się we właściwy sobie światy.

2. Ważny jest odbiorca

Projekt logotypu musi w sposób trafny oddawać charakter tzw. grupy docelowej czyli twoich potencjalnych klientów, do których pragniesz dotrzeć.

Przy pracy na projektem logotypu, często rozpoczynamy od oparcia się na własnej wizji i sposobie postrzegania samych siebie. Jest to dobry początek, natomiast cały clue leży w tym, aby spojrzeć na siebie, ale oczami potencjalnego klienta. Bowiem celem jest właśnie zaspokojenie zmysłu estetyki naszej grupy docelowej.

Zastanów się jakie przymiotniki mogą opisywać twoją kancelarię. Profesjonalizm, dostosowanie się do potrzeb klienta – tak, lecz postaraj się sięgnąć głębiej, spróbuj wyjść dalej i spisz wszystkie nawet najbardziej absurdalne pomysły.

Nie jest tak, że musisz wpaść na ów magiczny zestaw przymiotników za pierwszym podejściem. Nieraz czas potrzebny na sporządzenie takiej listy wymaga wielu przemyśleń oraz “badań i analiz”. Ogromny wsparciem będzie sam designer, który pokieruje burzą mózgów w odpowiednim kierunku.

Należy zatem odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Na czym zależy mojej grupie docelowej?
  • W jaki sposób ludzie zdobywają informację o moich usługach?
  • Jakie słowa klienci powinni kojarzyć z moją kancelarią?
  • Jaki projekt spodoba się moim klientom?

3. Najważniejsze cechy logotypu kancelarii

Najlepsze są często najprostsze rozwiązania. Teza ta jest jak najbardziej aktualna w odniesieniu do projektowania logotypów.

logotyp-kancelarii

Prostota sprzyja uniwersalności logo. Minimalistyczne podejście pozwala na stosowaniu logotypu w wielu różnych mediach: wizytówkach, billboardach, długopisach, strona internetowych, czy nawet miniaturowych faviconach, które widzimy zaraz obok nazwy naszej strony w karcie przeglądarki www.

Co więcej, zadaniem projektanta jest takie ukształtowanie logo, aby oparło się ono próbie czasu.

Notabene często widzimy logotypy podobne do siebie lub czerpiące z identycznych wzorców. Moda i trendy nieustannie się pojawiają i tak samo szybko znikają. Warto przejść ponad nimi i zbudować własny styl.

Innymi słowy, istotna jest trwałość, ponadczasowość. Oczywiście po pewnym czasie logotyp można odświeżyć, co często się zdarza, lecz podstawowa koncepcja nie ulegnie zmianie, a nasza marka nie ulegnie rozwodnieniu.

Jak już wspomniano, charakterystyczne logo to takie, które łatwo wyróżnia się na tle konkurencji. Odznacza się unikalną jakością i własnym stylem, który odzwierciedla markę kancelarii.

Idealny logotyp to taki, na którego wystarczy tylko spojrzeć, aby go zapamiętać. Ten ideał pierwszego wejrzenia, trudno doścignąć, lecz dobry designer przybliży kancelarię do tego celu.

Zatem podsumowując, logo powinno być:

  • Proste
  • Trafne
  • Trwałe
  • Wyróżniające się
  • Łatwe do zapamiętania
  • Uniwersalne

Zawsze staramy się, aby logotypy projektowane przez nas spełniały wszystkie powyższe kryteria. Zobacz nasze portfolio logotypów →

4. Geometria i matematyka logo

Na chwilkę zagłębimy się w bardziej techniczną stronę projektowania logotypu.

Graficzny sygnet dobrego logotypu to nie tylko ładna grafika/obrazek, lecz naprawdę przemyślana koncepcja. I to nie tylko z punktu widzenia wzbudzania konkretnych emocji, lecz również matematyki i geometrii.

Ludzki mózg postrzega obiekty zachowujące konkretną proporcje, jako bardziej estetyczne. Ów proporcja to tzw. złoty podział (link do Wikipedii ), spotykany w malarstwie, architekturze, muzyce, ale również w przyrodzie.

Matematyczną reprezentacją złotej proporcji (ang. golden ratio) jest tak zwana liczba φ (“fi” od nazwiska średniowiecznego matematyka Leonardo Fibonacciego) wynosząca 1.61803(…).

Jej geometrycznym reprezentantem jest np. prostokąt w stosunku 1:2 (czyli dokładnie tyle ile ma kartka A4), ale również geometryczna spirala Fibonacciego, którą widać powyżej.

Zastosowanie matematycznej reprezentacji takiej proporcji i kierowanie się prawidłami estetycznej geometrii jest kluczem do przygotowania dobrego logotypu kancelarii. Jednocześnie istnieje wiele innych prawideł projektowania logo, które designer powinien znać i stosować w swojej pracy.

5.  Dobór czcionki do logotypu kancelarii

Ostatnia fazą i dopełnieniem całej identyfikacji wizualnej kancelarii jest dobór czcionki do graficznego sygnetu logotypu kancelarii.

Dobór czcionki bywa trudnym zadaniem, ze względu na ograniczenia wynikające z praw autorskich, o których często zapomina spora część projektantów.

Niemniej do wyboru jest nieskończona liczba czcionek. Zbiór dostępnych fontów na pewno ogranicza specyfika rynku usług prawnych, natomiast wybór jest nadal spory i oparty jest o 4 główne rodziny czcionek:

  • Szeryfowe (ang. serif fonts)
  • Bezszeryfowe (ang. sans-serif fonts)
  • Display
  • Monospace

Dobór dobrej, uniwersalnej czcionki, nie musi zakończyć się na samym logotypie. Wybranej czcionki można bowiem używać na wizytówkach, stronie internetowej kancelarii, czy nawet we wzorze pisma procesowego.

Projektanci często tworzą autorskie czcionki na potrzeby pojedynczych projektów – zobacz nasze projekty z użyciem takich czcionek →

6. Media ekspozycji – strona internetowa kancelarii

Każdy przedsiębiorca chce, aby logotyp jego marki, dzięki swojej rozpoznawalności, regularnie pojawiał się na billboardach i w telewizji.

W przypadku prawników, a ściślej adwokatów i radców prawnych, niestety nie może mieć to miejsca. Nie zmienia to jednak faktu, że projekt logotypu kancelarii powinien uwzględniać fakt, że będzie ono eksponowane na różnych powierzchniach, w różnych mediach.

Bardzo ważnym jest, aby logo mogło dostosować się elastycznie do teraźniejszych potrzeb. Taki projekt pozwala zaoszczędzić czas, sporo pracy i ostatecznie pieniędzy. Kluczem do stworzenia tak uniwersalnego logo jest jego prostota. Logotyp kancelarii powinien nadawać się do zastosowania na dużej jak i małej powierzchni – bez utraty swojego charakteru i szczegółowości.

Logotyp musi tak samo dobrze wyglądać na stronie internetowej kancelarii, jak i w dwucentrymetrowej formie na wizytówce.

W związku z tym, że prawnik może osiągnąć najwięcej w Internecie, w kwestii promocji siebie, to logotyp powinien uwzględniać potrzeby wykreowane przez ów stronę internetową. Te dwie sfery budowy wizerunku są ze sobą nierozerwalnie związane i najlepiej pracować nad nimi jednocześnie.

Dowiedz się więcej o budowaniu strony internetowej kancelarii i korelacji między nią a logotypem:

LEGALVENUE jest pierwszą w Polsce, profesjonalną agencją kreatywną dla prawników.

Sprawdź nasze ceny i ofertę – strona www już od 79 zł/mies. →